I Europa finns det regler och procedurer, som måste följas om man vill tillverka och sälja skönhetsprodukter. Det krävs laboratorietests samt omfattande dokumentation angående hållbarhet och ingredienser, vilket är riktigt dyrt.
De flesta små beauty brands har ingen egen fabrik, men betalar i stället för att tillverka produkterna externt. Om man vill tillverka skönhetsprodukter under eget brand och med ingredienser, som man själv specificerar, måste man ofta beställa många produkter åt gången. Då skönhetsprodukter har begränsad hållbarhet är detta en stor risk att ta, eftersom man då får lägga ut mycket pengar på produktionen innan man ens vet om det finns en marknad för produkterna.
Vill man starta sitt eget skönhetsmärke utan så mycket pengar på fickan kan man istället välja att köpa från fabriker som producerar utan etikett/märke på förpackningen (så kallad white label), och sedan sälja produkterna som sitt eget brand.
White label-fabrikerna ser till att produkterna är godkända för försäljning i Europa och de ansvarar även för dokumentation och laboratorietests, så att man slipper de höga kostnaderna, som är förknippade med detta. Dessutom går det ofta bra att beställa små kvantiteter. Nackdelen är, att man inte själv kan välja ingredienserna, men får exakt samma produkt som fabriken säljer till alla andra.
Många av produkterna som marknadsförs på sociala medier är av white label typen, och ser man en influencer med ett eget skönhetsmärke så är det i de flesta fall white label-produkter, dvs. generiska produkter som influencern bara har satt sitt namn på.
Hur vet du om du köper white label-produkter?
Det är inte många beauty brands som vill att kunderna ska veta, att deras produkter egentligen bara är white labels, och att de inte själva har tagit fram produkterna, men även om det kanske inte syns vid första ögonkastet finns det faktiskt en rad små hints, som gör det möjligt att ganska säkert se vad det rör sig om.
Man kan t.ex. gå in på brandets hemsida och läsa historien om brandet, om en sådan finns. Vilka är personerna bakom och vilka förutsättningar har de för att starta ett skönhetsmärke? Vad har de för expertis som gör att de kan tillverka bättre produkter än vad som redan finns på marknaden?
Om varumärket själv har utvecklat produkterna och har ett eget laboratorium och forskningsverksamhet, så är det typiskt något man vill använda i sin marknadsföring, då det ju bidrar till att göra produkterna unika samt ökar brandets trovärdighet. Eftersom det självklart inte är tillåtet att ljuga eller på annat sätt vilseleda konsumenter genom marknadsföringen, så väljer varumärken byggda kring white label-produkter ofta istället helt att utelämna information om produktutvecklingen, och historien bakom varumärket kan vara ganska flummig. Om inga konkreta detaljer nämns om tillverkning eller utveckling av produkten kan man i de flesta fall anta, att det troligen rör sig om white label.
Ska man undvika white label skönhetsprodukter?
White label-produkter är inte nödvändigtvis dåliga, eftersom det krävs samma tests och dokumentation för white label produkter, som för alla andra produkter, som säljs inom EU. Däremot ska man inte förvänta att produkterna är särskilt unika, eftersom white label-fabrikerna säljer samma produkter till många olika brands, och det är här, man kan bli lurad som konsument. Det influencer-hårschampot som man betalar hundravis av kronor för kan nämligen lätt visa sig ha exakt samma innehåll som schampot hos de lågprismärken, som också köper sina produkter från samma white label-tillverkare.