Bali Putra Villa i Ubud – Villa med egen pool

Bali Putra Villa with private pool in Ubud

I Ubud hyrde vi en villa, och det var en jättebra bas för vår vistelse i Ubud. Villan låg i en liten gränd, och vi hade vår egen trädgård och en privat pool, vilket var fantastiskt. Annars var det inget fancy med villan, som var traditionellt inrättad och hade blygsamma 2,5 stjärnor på Hotels.com.

Bali Putra Villa består av flera villor och semesterlägenheter. I huvudbyggnaden nära den stora vägen fanns en reception och ett kafé där frukosten, som vi hade bokat, blev serverat. Man kunde välja mellan bananpannkakor, olika typer av ägg samt stekta ris eller nudlar. Jag beställde bananpannkakor den första dagen, och de var så bra att jag bestämde mig för att hålla fast vid dem resten av veckan. Man kunde antigen få kaffe, te eller juice, men om man ville ha både kaffe (eller te) och juice, fick man betala extra, vilket jag tyckte var lite konstigt.

Mitt sovrum låg en trappa upp och hade en fin balkong med utsikt över trädgården. Den första natten glömde jag att dra ner myggnätet tills efter solnedgång, när myggorna redan var ute, så de hade fest den natten, och jag vaknade upp med en massa myggbett. De följande nätterna kom jag ihåg att dra ut myggnätet i god tid i förväg, och jag sov som en stock. Jag vet inte om det var på grund av all yoga (3 timmar varje dag) eller om det var den bekväma sängen, men jag sov så underbart gott, och vaknade pigg och glad klockan 6 varje morgon.

Villan blev städad varje dag, och på eftermiddagen kom en trevlig man förbi att ta bort löv från gräsmattan och se till att trädgården och poolen såg bra ut. Efter solnedgången tände han också ljuset i trädgården samt på verandan, så vi kunde hitta hem när vi hade varit ute att äta. Köket var ute på verandan, och mina föräldrar tillbringade många kvällar där, i komfortabel närhet till den kalla ölen i kylen 🙂

Det fanns bara ett badrum i villan, och det var nyrenoverad och väldigt fint. Duschkabinen hade ett vackert golv av lösa stenar och gott om varmt vatten med bra vattentryck, men man skulle vara försiktig när man justerade temperaturen för blandningskranen var mycket känslig.

Villan var omgiven av frodig natur och grannen hade ett papaya-träd som min mamma i hemlighet planerade att plundra. På kvällen var trädgården full av konstiga ljud från grodor, insekter och djur, särskilt längs den stigen, som gick från från huvudbyggnaden till vår villa. En del av djurlivet gjorde det också sitt intåg i villan, och vi hade en gekko och en snigel som inneboende i duschen samt ett gäng spindlar, där som tur var, var väldigt små.

Huvudsyftet med vår resa til Bali var gå på yoga pass på Yoga Barn, och jag hade valt Bali Putra Villa främst på grund av läget. Vi bodde bara 5-10 minuters promenad från Yoga Barn, så vi kunde stiga upp klockan halv sju och fortfarande vara i tid till Morning Flow som började klockan 7.

Jag tyckte servicen och den allmänna standarden på Bali Putra Villa var bättre än 2,5 stjärnor, och att ha vårt eget ställe var underbart. Personalen var kanske inte de mest effektiva, men de var riktigt trevliga, och så länge man inte förväntar internationell lyx, tror jag att de flesta skulle bli positivt överraskade över standarden på Bali Putra Villa.

Många hotell och pensionat i Ubud har en överenskommelse med privata taxier så att deras gäster kan ta sig runt i staden utan att det kostar skjortan, men den enda gången vi bokade transport i receptionen på Bali Putra Villa för att besöka en restaurang lite utanför staden, betalade vi nästan dubbla priset för att ta oss till restaurangen, jämfört med vad vi senare betalade för att komma tillbaka från restaurangen (med transporten som restaurangen bokade åt oss).

LÅT OSS HÅLLA KONTAKTEN!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev och få ett mail från mig varje söndag med resetips, matinspiration, recept och mycket annat. Du får även exklusiva erbjudanden och nyheter från Mitzie Mee Shop.

Jag spammar inte! Läs min integritetspolicy för mer info.